

Uzasadnienie:
Inwestycje portowe to inwestycje w bezpieczeństwo, transformację energetyczną oraz zapewnienie konkurencyjności portów morskich o znaczeniu strategicznym dla Polski i UE. Zwiększenie efektywności i możliwości działania portów jako polskiego morskiego hubu logistycznego wymusza wzięcie przez władze centralne i regionalne większej odpowiedzialności za ich funkcjonowanie, systematyczne zwiększanie dostępności drogowej i kolejowej do portów oraz ich zdolności przeładunkowych.
Wsparcie decyzyjne władz centralnych:
1. Regulacyjne i finansowe wsparcie przez Ministerstwo Infrastruktury realizacji inwestycji portowych zabezpieczających infrastrukturę krytyczną oraz w zakresie rozwiązań systemowych IT.
2. Włączenie przez Ministerstwo Infrastruktury „zielonego światła” dla Zarządu Morskiego Portu Gdynia w zakresie budowy portu zewnętrznego w ramach Partnerstwa publicznoprywatnego.
3. Nadanie przez GDDKiA priorytetu budowy Drogi Czerwonej i przyspieszenie jej realizacji w stosunku do założeń planowych oraz zaliczenie do dróg krajowych Via Maris pozwalającej uruchomić potencjał terenowy Portu Gdynia i rozwój funkcji portowych we Władysławowie.
4. Zobowiązanie PKP PLK do przyspieszenia prac modernizacyjnych linii kolejowej nr 201 (Gdynia) oraz budowa dodatkowego mostu przez Martwą Wisłę w ciągu linii kolejowej nr 226 (Gdańsk).
5. Wsparcie finansowe w ramach KPO dużych portów morskich w Gdańsku i Gdyni celem dostosowania ich do obsługi instalacyjnej farm wiatrowych oraz małych portów morskich we Władysławowie, Ustce i Łebie w celu dostosowania ich do obsługi serwisowej w zakresie offshore.
6. Ustawowe zwiększenie wpływu samorządowych władz regionalnych w zakresie nadzoru i koordynacji działań oraz współpracy portów w Gdańsku i Gdyni

